Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2011

Τι πρέπει να πούμε στο παιδί για την οικονομική κρίση;




Τα παιδιά βιώνουν την ανησυχία και το άγχος των μεγάλων μέσα από τις συζητήσεις και βέβαια από τις περικοπές δαπανών τις οποίες υποχρεώνονται οι γονείς να αποφασίζουν.



Πως να τους εξηγήσεις την κατάσταση χωρίς να επηρεάσεις αρνητικά την ψυχολογία τους; 


Τι λέει Ψυχοπαιδαγωγική Σύμβουλος, Χρυσούλα Μαυράκη;


- Τα παιδιά θα πρέπει να είναι ενήμερα και συμμέτοχα, αλλά στο βαθμό που επιτρέπει η ηλικία και η αντίληψή τους.


- Τους λέμε πάντα την αλήθεια, αλλά με τρόπο που να τα βοηθά να κατανοήσουν το νόημα των λόγων μας και να μην παρανοήσουν το μέγεθος και την σπουδαιότητα του προβλήματος γιατί τότε μπορεί να μεγαλοποιήσουν τον κίνδυνο και να τρομάξουν με δυσάρεστα για την ψυχική τους κατάσταση αποτελέσματα.


- Εξηγούμε στα παιδιά ότι η δυσκολία στα οικονομικά είναι κάτι που αντιμετωπίζουν όλα τα νοικοκυριά, για να μην θεωρήσουν ότι μόνον εμείς και από δική μας υπαιτιότητα τη βιώνουμε, αναπτύσσοντας αισθήματα επιθετικά, αφού άλλοι είναι μια χαρά, ενώ εμείς δυσκολευόμαστε (θεωρία σχετικής αποστέρησης).


- Τους εξηγούμε, επίσης, ότι αυτό είναι προσωρινό και θα ξεπεραστεί, με προσπάθεια και αυτοσυγκράτηση, δίνοντας μία αισιόδοξη προοπτική, που αν λείψει, θα δημιουργήσει στα παιδιά αίσθημα ανασφάλειας, απαισιοδοξίας και παραίτησης.


- Μπορεί σήμερα να μην έχουμε χρήματα για ένα νέο παιχνίδι, αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι δεν θα έχουμε ποτέ. Αν το παιδί επιθυμεί κάτι διακαώς ή αν το χρειάζεται οπωσδήποτε, το διαβεβαιώνουμε ότι με την πρώτη ευκαιρία θα το αγοράσουμε και θα δώσουμε προτεραιότητα στις ανάγκες και όχι στα περιττά.


Η πολυτέλεια, βέβαια, είναι το αλατοπίπερο της ζωής και ως πολυτέλεια ορίζουμε το μη αναγκαίο, το περιττό. Καλό, είναι, όμως, μέσα από τη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύουμε να διδάξουμε στα παιδιά ότι η εξάρτηση από την κατανάλωση, τα πολλά, άχρηστα πράγματα και η αγορά αγαθών που μας γεμίζουν μόνον για μισή ώρα και μετά τα βαριόμαστε δεν είναι ούτε σωστός τρόπος ζωής ούτε σωστή διαχείριση ενέργειας και κόπου.


Η κρίση μας φέρνει πιο κοντά!
Μία βόλτα στο πάρκο, επιτραπέζια παιχνίδια με συμμετοχή όλης της οικογένειας, αυτοσχέδια παιχνίδια και διασκεδαστικές κατασκευές είναι προτιμότερα από ένα πανάκριβο διαφημιζόμενο παιχνίδι που χάνει τη γοητεία του μόλις, σχεδόν αγορασθεί. Ας χρησιμοποιήσουμε την κρίση ως ευκαιρία για αληθινά μαθήματα οικιακής οικονομίας και αυθεντικής και γνήσιας οικογενειακής επικοινωνίας!


 TLife.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου