Παρασκευή 27 Μαΐου 2011

Έχει ταλέντο στη ζωγραφική

Στην ηλικία των τριών ετών μπορεί να σας εντυπωσιαστείτε από τις προόδους του παιδιού σας στη ζωγραφική, καθώς το μουτζούρωμα αρχίζει και σχηματοποιείται.

 Από το τέλος του δεύτερου χρόνου και μετά θα διαπιστώσετε σημαντικές εξελίξεις στα μέχρι πρότινος τυπικά μουτζουρώματα του παιδιού. Η ζωγραφική ακολουθεί τα δικά της εξελεκτικά στάδια που συνήθως ακολουθούν τη νοητική εξέλιξη του παιδιού. 
Συνήθως έξι μήνες μετά τη φάση του μουτζουρώματος -περίπου στην ηλικία των δυόμισι- θα αρχίσετε ναδιακρίνετε στην κόλλα κυκλικές γραμμές που μοιάζουν με αντικείμενα που αιωρούνται μέσα στην κόλλα. Το παιδί μάλιστα μπορεί να κατονομάζει αυτά τα πρώτα σύμβολα. Μην προσπαθείτε να μαντέψετε τι έχει ζωγραφίσει λέγοντάς του για παράδειγμα «Αυτό μοιάζει με ψάρι». Προτιμήστε να το ρωτήσετε «Τι είναι αυτό;», αφήνοντάς το να σας πει μόνο του τι είναι.
Το πρώτο σύμβολο στην κόλλα του χαρτιού εμφανίζεται γύρω στα δυόμισι με τρία χρόνια. Συνήθως είναι ένας κύκλος και αντιπροσωπεύει συνειδητά ή ασυνείδητα το πρόσωπο. Στο τέλος του τρίτου χρόνου ή και αργότερα έχουμε την πρώτη απλή αναπαράσταση ανθρώπου. Το κεφάλι -συνήθως δυσανάλογα μεγάλο- είναι ένας κύκλος όπου εμφανίζονται τα χαρακτηριστικά με τελείες και γραμμούλες (μάτια και στόμα με τελευταία σε σειρά εμφάνισης τη μύτη). Συνήθως από το κεφάλι ξεκινούν δύο κάθετες γραμμές που αντιστοιχούν στα πόδια. 
Σε άλλη παραλλαγή μπορεί να δείτε μία κάθετη γραμμή που αντιστοιχεί στον κορμό και δύο οριζόντιες γραμμές για χέρια. Αυτή είναι η πρώτη απόπειρα μορφής ανθρώπου. Επίσης ένα συνηθισμένο σύμβολο σε αυτή τη φάση είναι ο ήλιος, ο οποίος στην αρχή μπορεί να είναι τόσο μεγάλος ώστε να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της κόλλας του χαρτιού. Κάτι άλλο που θα πρέπει να έχετε υπόψη είναι ότι η σχέση του παιδιού με τα χρώματα δεν υπακούει ακόμα σε κανόνες, Αντίθετα είναι υποκειμενική. Μην απορήσετε λοιπόν αν δείτε έναν ροζ ήλιο ή πράσινα μαλλιά στα ανθρωπάκια του παιδιού. 
Να θυμάστε πάντως ότι οι χρόνοι σε ό,τι αφορά την εξέλιξη στη ζωγραφική δεν είναι ίδιοι για όλα τα παιδιά. Κάποια μπορεί να συνεχίσουν να μουτζουρώνουν για αρκετό καιρό ακόμα πριν ζωγραφίσουν την πρώτη αναπαράσταση προσώπου ή αντικειμένου. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να έχετε υπερβολικές προσδοκίες πιέζονταςτο παιδί να ζωγραφίσει ένα σύμβολο ή να μιμηθεί τον τρόπο που εσείς σχεδιάζετε, αν δεν θέλει.
Η ζωγραφική πάντως κατά τον τρίτο χρόνο για κάποια παιδάκια μπορεί να γίνει μία από τις αγαπημένες ασχολίες. Γι’ αυτό φροντίστε να είναι διαθέσιμα τα απαραίτητα σύνεργα: χαρτί, πολύχρωμες μπογιές, κηρομπογιές, μαρκαδόροι, νερομπογιές, πινέλα σε μέρος όπου δεν σας πειράζει να λερωθεί, καθώς το παιδί σε αυτή τη φάση είναι αρκετά άτσαλο. 
Η ικανότητα συγκέντρωσης είναι ακόμα μικρή, πράγμα που σημαίνει ότι το παιδί μπορεί να τα παρατάει σχετικά γρήγορα. Γι’ αυτό μην απογοητευτείτε αν σταματήσει το έργο του, ενώ μόλις ξεκίνησε να ζωγραφίζει. Ο τρόπος που θα δεχτείτε το δημιούργημα του παιδιού είναι σημαντικό να είναι ενισχυτικός. Ο μικρός δημιουργός χρειάζεται ενθάρρυνση και επιβράβευση. Κερδίζοντας το παιδίτην εκτίμησή σας για τα έργα του εισπράττει ταυτόχρονα αναγνώριση και αποδοχή για την προσωπικότητά του. Γι’ αυτό μην το διορθώνετε και μην επικρίνετε τον τρόπο που σχεδιάζει, γιατί μπορεί να του κόψετε τη φόρα. Αντίθετα δώστε του απόλυτη ελευθερία έκφρασης. Και μην ξεχνάτε να εκθέτετε μέσα στο σπίτιτα πρώτα αυτά ανεπανάληπτα έργα, πράγμα που είναι εξαιρετικά τονωτικό για την αυτοπεποίθησή του!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου