Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2011

Οδηγίες προς τα σχολεία για τον ιό Η1Ν1

Συνάντηση πραγματοποιήθηκε χθες το βραδύ στο Υπουργείο Υγείας μεταξύ των επιστημόνων του Κέντρου Ελέγχου Πρόληψης Νοσημάτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας και του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας, παρουσία του υπουργού, Α. Λοβέρδου, και με τη συμμετοχή του ειδικού γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Μ. Κοντογιάννη, για το ενδεχόμενο αύξησης των κρουσμάτων της γρίπης.


Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη σύσκεψη εξετάστηκαν τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν, στην περίπτωση έξαρσης της γρίπης στα σχολεία. Πάντως, στην παρούσα φάση δεν κρίθηκε σκόπιμο να γίνει επιδημιολογική καταγραφή των απουσιών ούτε να κλείσουν σχολικές μονάδες.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, το Υπουργείο Παιδείας αναμένεται να στείλει εγκύκλιο με συγκεκριμένες οδηγίες προς τα σχολεία.
1. Χαρακτηριστικά του ιού και κλινικές εκδηλώσεις
Ο ιός της γρίπης μεταδίδεται σχεδόν πάντοτε με τις εκκρίσεις του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος που αποβάλλονται με την ομιλία, τον βήχα και το φτάρνισμα. Το ίδιο ισχύει για όλους τους ιούς που προσβάλλουν το αναπνευστικό σύστημα.
- Οι επιφάνειες (χέρια, πόμολα, παιχνίδια, τηλέφωνα, γραφεία κ.ά.) που μολύνονται από σταγονίδια διατηρούν τον ιό ζωντανό και ικανό να μολύνει για περίπου δύο ώρες.
- Σε αντίθεση με άλλους αναπνευστικούς ιούς, ο ιός της γρίπης μεταφέρεται κυρίως με τα μεγάλου μεγέθους σταγονίδια, που έχουν ως χαρακτηριστικό ότι δεν αιωρούνται στον χώρο επί αρκετή ώρα ούτε εκτοξεύονται σε απόσταση μεγαλύτερη του ενός μέτρου από τον άρρωστο που βήχει.
- Ο άρρωστος μεταδίδει μία ημέρα πριν εκδηλώσει συμπτώματα και για 5-7 ημέρες μετά, όταν πρόκειται για ενήλικο.
- Η κάθε μικρή ή μεγάλη επιδημία γρίπης διαρκεί από 6-10 εβδομάδες.
- Τα παιδιά μεταδίδουν 2-3 ημέρες πριν και έως 8-10 ημέρες μετά. Από τη στιγμή της μόλυνσης, απαιτούνται από 1-4 ημέρες για να εκδηλώσει ο άρρωστος συμπτώματα.
- Ο συγκεκριμένος ιός Η1Ν1 είχε σχετικά ταχύτερη μετάδοση, επειδή δεν συναντούσε αντίσταση στον πληθυσμό.
- Ο Η1Ν1 προκαλεί στον άνθρωπο συμπτώματα όμοια με τα συμπτώματα της συνήθους εποχικής γρίπης, που περιλαμβάνουν, στην κλασική μορφή της νόσου: απότομη εμφάνιση πυρετού που συνοδεύεται από φρίκια (κρυάδες) και ρίγος, κακουχία, κεφαλόπονο, μυϊκούς πόνους και ξηρό βήχα.
- Σε μερικούς αρρώστους συνυπάρχει ναυτία, έμετος, κοιλιακός πόνος, διάρροια.
- Τα παιδιά έχουν συνήθως πιο ήπια συμπτώματα. Οι επιπλοκές δεν είναι συνηθισμένες, ιδιαίτερα σε υγιείς ενηλίκους με καλή φυσική κατάσταση και παιδιά μεγαλύτερα των 4-5 ετών.
- Οι επιπλοκές όταν υπάρξουν αφορούν κατά βάση το αναπνευστικό σύστημα και είναι λαρυγγίτιδα, μέση ωτίτιδα και πνευμονία.
2. Προσωπική προστασία- περιορισμός της διασποράς
Αναφέρεται παραπάνω ότι η γρίπη μεταδίδεται με τα σταγονίδια του αρρώστου απ’ ευθείας ή έμμεσα από επιφάνειες που ο ίδιος μόλυνε.
Οδηγίες για την προσωπική υγιεινή:
- Σκέπασε το στόμα και τη μύτη κατά τον βήχα ή το φτάρνισμα με χαρτομάντιλο, πέταξέ το στη συνέχεια στο καλάθι και πλύνε τα χέρια σου.
- Αν δεν έχεις χαρτομάντιλο, μη χρησιμοποιείς την παλάμη σου, αλλά την έσω επιφάνεια του αγκώνα, αν δεν το «καταφέρεις», να πλύνεις τα χέρια σου.
- Πλένε τα χέρια σου συχνά όταν ο ίδιος ή κάποιος με τον οποίο είσαι σε επαφή είναι άρρωστος.
- Πλύνε τα χέρια σου με σαπούνι το λιγότερο για 15΄-20΄΄ ή με ειδικό αλκοολούχο διάλυμα (Hibitane, Sterillium, Chiro Des, Microbeend) ή μαντιλάκια εμποτισμένα με αλκοόλη, τρίψε τα έως ότου στεγνώσουν.
- Μην ξεπλένεις με νερό στη συνέχεια.
- Πλύνε τα χέρια σου πριν πιάσεις σκεύη φαγητού.
- Οταν είσαι εκτός σπιτιού, έχε μαζί σου αντισηπτικά μαντιλάκια.
- Οταν τα χέρια σου δεν έχουν πλυθεί, μην τα βάζεις στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια.
- Να έχεις καλή φυσική κατάσταση με ελαφρύ φαγητό (φρούτα, σαλάτες), άσκηση και επαρκή ύπνο.
- Δίδαξε στο παιδί σου τους παραπάνω τρόπους υγιεινής και προστασίας, για να τους εφαρμόζει στο σχολείο και οπουδήποτε αλλού βρίσκεται.

4. Μέτρα για την προστασία μαθητών, δασκάλων
Τα μέτρα αυτά απευθύνονται στην καθημερινότητα κάθε σχολείου και όχι μόνο σε περίοδο επιδημίας γρίπης.
- Εκπαίδευση μαθητών, δασκάλων και λοιπού προσωπικού σε όλες τις συνθήκες υγιεινής και προστασίας που αναφέρθηκαν παραπάνω.
- Το σχολείο αποτελεί συνέχεια του σπιτιού, περικλείει όμως περισσότερους κινδύνους λόγω της παρουσίας μεγαλύτερου πληθυσμού ανθρώπων στον ίδιο χώρο.
- Παράλληλα, δεν μπορεί κανείς να γνωρίζει ποιος είναι άρρωστος και ποιος όχι και κυρίως ποιος βρίσκεται σε περίοδο που μεταδίδει χωρίς ακόμη να έχει εκδηλώσει νόσο.
- Εχετε πολλούς και καθαρούς λουτήρες για το συνεχές πλύσιμο των χεριών με σαπούνι ή με δοχεία αλκοολούχου διαλύματος που είναι στηριγμένα στον τοίχο.
- Μην αφήνετε τους μαθητές να μοιράζονται τα προσωπικά τους είδη, πολύ περισσότερο να δοκιμάζουν από το φαγητό των άλλων, να πίνουν νερό από κοινό ποτήρι κ.λπ.
- Καθαρίζετε συχνά με αλκοολούχα διαλύματα ή χλωρίνη επιφάνειες που είναι για κοινή χρήση.
- Σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία, τα παιχνίδια να είναι πλαστικά ή ξύλινα με λείες επιφάνειες και ανεξίτηλα χρώματα για το εύκολο καθάρισμα και αποστείρωση.
- Μη χρησιμοποιείτε πάνινα ή τριχωτά παιχνίδια που δεν αποστειρώνονται και μην επιτρέπετε στα παιδιά να ανταλλάσσουν παιχνίδια.
- Αν δεν μπορείτε να στείλετε άμεσα στο σπίτι του ένα άρρωστο παιδί, απομονώστε το έως ότου απομακρυνθεί.
- Μην επιτρέπετε σε εκπαιδευτικούς και στο λοιπό προσωπικό να έρχονται άρρωστοι στη δουλειά και μην παραλαμβάνετε παιδιά που είναι άρρωστα.
- Να είστε σε συνεχή επικοινωνία με τους γονείς των μαθητών.
- Αν είναι εφικτό, αραιώστε τον πληθυσμό των μαθητών σε κάθε τάξη.
5. Τα καθημερινά γενικά μέτρα προστασίας
- Μην κάνετε άσκοπες μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
- Αποφεύγετε τις κοινωνικές εκδηλώσεις, στο μέτρο του δυνατού, καθώς και την παρακολούθηση παραστάσεων σε κλειστό χώρο.
- Σε κοινόχρηστους χώρους όπου δεν έχετε τη δυνατότητα να πλύνετε τα χέρια σας, αποφεύγετε να πιάνετε αντικείμενα που είναι για κοινή χρήση.
- Τα χάρτινα και περισσότερο τα μεταλλικά νομίσματα μπορεί να είναι μολυσμένα.
Σημείωση: Ολα τα μέτρα στηρίζονται στην απλή λογική, αρκεί να θυμόσαστε ότι οι αναπνευστικοί ιοί μεταδίδονται με τα σταγονίδια και τα χέρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου