Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

Ο φύλακας άγγελος των παιδιών με καρδιοπάθεια


«ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ»


Τέσσερα παιδιά, ηλικίας από 4 έως 16 χρόνων, και τρεις ενήλικες, από 17 έως 40 χρόνων, όλοι με συγγενείς καρδιοπάθειες, υποβλήθηκαν σε χειρουργική επέμβαση ανοικτής καρδιάς από την ομάδα του ελληνικής καταγωγής καρδιοχειρουργού Αυξέντιου Καλανγκού, σε συνεργασία με το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Γενεύης και το υπουργείο Υγείας της Κύπρου.

Οι επεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν στο Μακάρειο Νοσοκομείο και στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας.

Ο Αυξέντιος Καλανγκός θεωρείται -όχι άδικα- φύλακας-άγγελος των άρρωστων και άπορων παιδιών του πλανήτη. Ενας παιδοκαρδιοχειρουργός, που από τη θέση του διευθυντή του Τμήματος Καρδιάς-Αγγείων του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Γενεύης χαρίζει ζωή και φέρνει χαμόγελα στα παιδικά χείλη.

Εχει βραβευτεί δεκάδες φορές από διεθνείς οργανισμούς και ιδρύματα. Είναι ιδρυτής του φιλανθρωπικού ιδρύματος «Coeurs pour tous» («Μια καρδιά για όλους») και χειρουργεί κάθε χρόνο περίπου 200-300 παιδιά σε χώρες όπου ο εξοπλισμός για την αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας αυτών των παιδιών και η σχετική εξειδίκευση του ιατρικού προσωπικού είναι ανύπαρκτα. Ερυθραία, Γεωργία, Μοζαμβίκη, Μαδαγασκάρη, Μαρόκο, Ινδία, Κιργιστάν, Βιετνάμ είναι μερικοί από τους προορισμούς ενός ανθρώπου που θα μπορούσε εύκολα να χαρακτηριστεί ακόμη και «ιεραπόστολος της Ιατρικής».

Ο ίδιος δηλώνει ότι από την ηλικία των επτά χρόνων, ένα πρωινό του Δεκεμβρίου του 1967, όταν διάβαζε στην πρώτη σελίδα των εφημερίδων το επίτευγμα του καθηγητή Barnard, που πραγματοποίησε την πρώτη μεταμόσχευση καρδιάς, του γεννήθηκε η ιδέα να γίνει γιατρός. «Με εντυπωσίασε τόσο πολύ το συγκεκριμένο γεγονός, που πήγα στον πατέρα µου, που ήταν επίσης γιατρός, και του ανακοίνωσα ότι ήθελα να γίνω καρδδιοχειρουργός. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη συγκίνηση που αισθάνθηκα εκείνη τη μέρα, όταν ανακάλυψα τον προορισμό της ζωής µου.
Αργότερα, όταν εκπαιδευόμουν στο Παρίσι, αποφάσισα να ασχοληθώ ειδικά µε την καρδιοχειρουργική παίδων. Τότε ανακάλυψα ότι υπήρχε μεγάλο πεδίο ανθρωπιστικής δράσης στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου ο παιδικός πληθυσμός δεν έχει καμία πρόσβαση στην ιατρική φροντίδα που έχει ανάγκη».

Μέσα από τη δράση του ιδρύματος «Coeurs pour tous», που ίδιος έχει ιδρύσει, έχει προσφέρει τη βοήθειά του, από το 1998 μέχρι σήμερα, σε περισσότερα από 12.000 παιδιά. Το ίδρυμα χρηματοδοτείται από δωρεές και από τα έσοδα της πατέντας «Kalangos Ring», ενός πρωτοποριακού «δαχτυλιδιού» που τοποθετείται στην παιδική καρδιά επιδιορθώνοντας τις βλάβες της μιτροειδούς βαλβίδας.

Ο δρ Καλανγκός σε κάθε μέρος που πηγαίνει φροντίζει και για την κατάρτιση των γιατρών της συγκεκριμένης περιοχής. Γιατί όπως λέει: «Το να εκπαιδεύσει κανείς το τοπικό ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό βάζει τα θεμέλια για µια βιώσιμη ανάπτυξη της υγείας στις χώρες αυτές. Αυτή ακριβώς η αποστολή συνιστά βασικό στόχο της ένωσής µας. Με αυτόν ακριβώς τον στόχο, το 2000 ιδρύθηκε το “Ιδρυμα Kalangos” που ως στόχο έχει τη χορήγηση υποτροφιών σε γιατρούς των χωρών αυτών. Ιδρύσαμε καρδιολογικά ινστιτούτα σε δέκα συνολικά χώρες, καθένα από τα οποία εξυπηρετεί κάθε χρόνο 300-600 περιστατικά».

«Στην Ελλάδα βρίσκω τις ρίζες μου»

Ο δρ Καλανγκός έχει βαθιά πίστη στον Θεό καθώς, όπως λέει: «Η πίστη είναι το μήνυμα της ύπαρξής μας, η παρουσία του Θεού ανάμεσά μας, η πίστη είναι οδηγός μου για να δώσω νόημα στη ζωή μου».

Τα παιδικά του χρόνια έχουν άρωμα κανέλας αφού μεγάλωσε στην Κωνσταντινούπολη και αυτή η μυρωδιά ήταν η αγαπημένη της μητέρας του. «Ακόμη σήμερα, και το γραφείο μου, τώρα, μυρίζει κανέλα. Με ηρεμεί» λέει και διακρίνω στον ήχο της φωνής του νοσταλγία. Και η Ελλάδα; «Είναι η πατρίδα μητέρα, εκεί βρίσκω τις ρίζες μου, την οικογένειά μου, την ταυτότητά μου. Είμαι υπερήφανος που είμαι Ελληνας!» λέει. Ο δρ Καλανγκός διατηρεί δεσμούς με την Ελλάδα.

Μιλά για τις δύο Ελληνίδες θείες του που του στάθηκαν στη ζωή: «Τις θεωρώ μητέρες μου, γιατί έχασα τη δική μου πολύ νωρίς, ήμουν δέκα ετών. Είναι αυτές που γεμίζουν την απουσία της. Γι’ αυτό φροντίζω και τις επισκέπτομαι όποτε μπορώ. Ξεκινώ τις διακοπές μου πάντα από την Ελλάδα» λέει.

Πρότυπό του ο πατέρας του

Ο πατέρας του είχε την ειδικότητα της εσωτερικής Παθολογίας. Μετά τις σπουδές του στην Ιατρική Σχολή της Κωνσταντινούπολης και ένα σύντομο διάστημα εργασίας του ως ιατρικού διευθυντή στο Ιταλικό Νοσοκομείο της Κωνσταντινούπολης, αποφάσισε να φτιάξει τη δική του κλινική στον Αγιο Στέφανο (σημερινό Yesilkoy).

«Ως παιδί, τον έβλεπα να φροντίζει τους φτωχούς: τρεις φορές την εβδομάδα έβλεπε ασθενείς χωρίς να τους παίρνει χρήματα, ενώ έδινε χρήματα σε πολλούς από αυτούς για να αγοράσουν τα φάρμακά τους. Η προσφορά του αναγνωρίστηκε μετά τον θάνατό του από την τουρκική πολιτεία, που αποφάσισε να δώσει το όνομά του σε έναν δρόμο του Αγίου Στεφάνου. Ετσι, ο πατέρας µου ήταν ο πρώτος πολίτης ελληνικής καταγωγής, του οποίου η προσφορά αναγνωρίστηκε από το τουρκικό κράτος. Ηταν παθολόγος, αρχίατρος του παιδικού νοσοκομείου Μπαλουκλί στην Κωνσταντινούπολη. Οταν χάσαμε τη μητέρα μας, πολύ νωρίς, τα παράτησε και είπε ότι θα μεγαλώσει τα παιδιά του. Εγώ ήμουν δέκα και η αδελφή μου έντεκα χρόνων. Ηταν μια δύσκολη επιλογή, γιατί ήταν νέος και μπορούσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του, όπως και να εξελιχθεί ως επιστήμονας, διέθετε τα προσόντα» λέει μιλώντας με δέος για τον πατέρα του Κωνσταντίνο Καλανγκός.

Ο δρ Καλανγκός αναπαλαίωσε πρόσφατα το πατρικό του σπίτι στον Αγιο Στέφανο. «Θέλω να κρατήσω ζωντανή τη μνήμη του και να δείξω στα παιδιά µου ποιος ήταν ο παππούς τους. Εκείνος ήταν αληθινός φιλάνθρωπος. Ο πατέρας μου διάβαζε με το κερί για να σπουδάσει. Επειδή ο παππούς μου είχε χάσει τα πάντα με τη Μικρασιατική Καταστροφή, δεν είχε τη δυνατότητα να του αγοράσει ούτε τα βιβλία της Ιατρικής. Κι όταν μιλούσαμε, μου έλεγε: “Σκοπός σου να μην είναι τα χρήματα, αλλά τα έργα. Και να μη γυρνάς την πλάτη σου στις ανάγκες των άλλων”. Σε όλη του τη ζωή, ο ίδιος δεν κέρδισε λεφτά». Αυτά διδάσκει ακόμη στα δύο παιδιά του, τον 23χρονο Κωνσταντίνο που σπουδάζει Νομικά στη Σορβόννη, και τον Αλέξανδρο που πηγαίνει ακόμη σχολείο.

Μαθητής του Γιακούμπ

Μαθητής του Αλέν Καρπεντιέ και του Μαγκντί Γιακούμπ, με τον οποίο στη συνέχεια συνεργάστηκε στενά, ο Αυξέντιος Καλανγκός κατέχει σήμερα διευθυντική θέση στην Καρδιοχειρουργική Κλινική του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Γενεύης. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1960.

Αποφοίτησε το 1984, σε ηλικία 23 ετών, από την Αμερικανική Ιατρική Σχολή της Κωνσταντινούπολης, ειδικεύτηκε στη Χειρουργική στο Λονδίνο και στη συνέχεια αφιέρωσε πέντε επιπλέον χρόνια σπουδών προκειμένου να αφοσιωθεί στην καρδιοχειρουργική παιδιών και νεογνών στο Παρίσι και τις ΗΠΑ, για να γίνει τελικά τακτικός καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, στα σαράντα του. Στην Κύπρο, ο δρ Καλανγκός βρίσκεται για τρίτη συνεχή φορά φέτος. Εκανε τις πρώτες εγχειρήσεις στην Κύπρο σε παιδιά, τον Φεβρουάριο του 2009.

Espressonews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου