Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2011

Πληθαίνουν τα περιστατικά οnline παρενόχλησης μαθητών


Πληθαίνουν στη χώρα μας τα κρούσματα ηλεκτρονικής παρενόχλησης μαθητών από συνομηλίκους τους μέσω των κοινωνικών δικτύων του Ίντερνετ.
Τα περιστατικά αυτά μεταφέρονται ακόμη και μέσα στις σχολικές αίθουσες, όπου οι μαθητές σερφάρουν στο Διαδίκτυο από το κινητό τους τηλέφωνο, παρά την απαγόρευση από τον σχολικό κανονισμό.
Σύμφωνα με έρευνα του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, τρεις στους δέκα εκπαιδευτικούς (ποσοστό 32%) έχουν έρθει αντιμέτωποι με περιστατικά εκφοβισμού, παρενόχλησης ή συκοφάντησης μέσω κινητού τηλεφώνου, facebook ή άλλου κοινωνικού δικτύου μεταξύ μαθητών.
Επιπλέον, τρεις στους 10 μαθητές δεν σέβονται την απαγόρευση της χρήσης κινητού τηλεφώνου μέσα στην τάξη και σερφάρουν στο Ίντερνετ ή στέλνουν γραπτά μηνύματα την ώρα του μαθήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το 27% των σχολείων αναφέρει καθολική τήρηση του μέτρου.
Οι κίνδυνοι του sexting
Την τελευταία διετία παρατηρείται συχνά στη χώρα μας το φαινόμενο του sexting, δηλαδή της ανταλλαγής μηνυμάτων, φωτογραφιών και βίντεο σεξουαλικού περιεχομένου μέσω Διαδικτύου ή κινητών τηλεφώνων. Μαθητές στέλνουν μέσω email, SMS ή υπηρεσιών instant messaging μηνύματα ερωτικού περιεχομένου και φωτογραφίες που τους απεικονίζουν σε άσεμνες πόζες.
«Η παρενόχληση ανηλίκων μέσω sexting είναι συχνό φαινόμενο και στην Ελλάδα. Τα τελευταία δύο χρόνια μας έχουν αναφερθεί επίσημα 20 κρούσματα. Στην πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ περισσότερα. Εκτιμώ ότι σε κάθε σχολική τάξη καταγράφεται τουλάχιστον ένα περιστατικό», δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο Γιώργος Κορμάς, επιστημονικός συνεργάτης της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνος της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Μια παραλλαγή του sexting είναι το φαινόμενο του happy slapping, το οποίο γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση το τελευταίο διάστημα. Πρόκειται για τη διαδικασία φωτογράφησης ή βιντεοσκόπησης σκηνών παρενόχλησης και, κατόπιν, της ανταλλαγής τους με άλλους χρήστες.
«Πολλές φορές, οι ανήλικοι αναπαράγουν γραπτά μηνύματα ή φωτογραφίες με άσεμνο περιεχόμενο που τους έχουν στείλει συμμαθητές τους και τα αποστέλλουν στους φίλους τους μέσω facebook ή κινητών. Δεν λείπουν και τα περιστατικά εκβιασμών», σημειώνει ο κ. Κορμάς.
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι στην εποχή της κοινωνικής δικτύωσης οι ανήλικοι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί καθώς οι πράξεις που κάνουν online μπορεί να έχουν δυσάρεστες γι’ αυτούς επιπτώσεις, οι οποίες ενδέχεται να τους ακολουθούν για καιρό.
«Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν πως όταν στέλνουν φωτογραφίες δεν είναι βέβαιο ότι αυτές θα καταλήξουν αποκλειστικά και μόνο στον παραλήπτη τους. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να διοχετευθούν σε ένα πλήθος άλλων ατόμων, μέσω των κοινωνικών δικτύων του Ίντερνετ» τονίζει, μιλώντας στα «ΝΕΑ», η Βερόνικα Σαμαρά, συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Η μέθοδος του sexting χρησιμοποιείται τελευταία και από τους παιδόφιλους, οι οποίοι «ψαρεύουν» ακατάλληλες φωτογραφίες εφήβων που αναρτώνται σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης. Κατόπιν, επικοινωνούν ηλεκτρονικά με τους εικονιζόμενους ανήλικους και τους εκβιάζουν ότι θα στείλουν στους γονείς τους τις επίμαχες φωτογραφίες αν δεν συνευρεθούν μαζί τους.
Εξαρτημένοι από το Διαδίκτυο
Οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ολοένα και συχνότερα περιστατικά εξάρτησης των μαθητών τους από τις νέες τεχνολογίες. Το 42% των δασκάλων και καθηγητών έχει αντιμετωπίσει τουλάχιστον ένα περιστατικό υπερβολικής ενασχόλησης μαθητών με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το Διαδίκτυο σε βαθμό εξάρτησης.
Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν θορυβημένοι από την βλαπτική για τους ίδιους χρήση των κοινωνικών δικτύων από τους μαθητές τους. Το 57% ανησυχεί από αρκετά έως πάρα πολύ για την δημοσίευση στο Ίντερνετ από μαθητές δυσφημιστικών σχολίων που τους αφορούν ή βλάπτουν την προσωπική τους ζωή και την επαγγελματική τους φήμη. Αναφέρουν, μάλιστα, ως παραδείγματα περιστατικά ανάρτησης βίντεο στο YouTube από τις παραδόσεις τους μέσα στην τάξη ή τη δημοσίευση ανάρμοστων σχολίων στο facebook.
Στο Ίντερνετ από το νηπιαγωγείο
Στοιχεία της ίδιας έρευνας, που είχαν δημοσιοποιηθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο, καταδεικνύουν ότι τα ελληνόπουλα μπαίνουν στον κόσμο του Διαδικτύου ακόμη και από το νηπιαγωγείο. Δύο στα δέκα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών σερφάρουν στο Ίντερνετ από το σπίτι, ενώ το 1% των νηπίων διαθέτει λογαριασμό σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο. Επιπλέον, το 15% των μαθητών δημοτικού στην Ελλάδα διατηρεί προφίλ σε κάποιον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter κ.λπ.), ενώ στο γυμνάσιο και στο λύκειο το ποσοστό αυτό σκαρφαλώνει στο 60%.
Στην ερώτηση γιατί όλο και περισσότερα παιδιά κάτω των 13 ετών δημιουργούν προφίλ στο facebook, δίνοντας ψευδή στοιχεία για την ηλικία τους (κάτι που απαγορεύεται από τους όρους του ιστότοπου), το 82% των εκπαιδευτικών απάντησε ότι αυτό συμβαίνει «επειδή οι φίλοι τους έχουν προφίλ», το 72% «επειδή οι γονείς δεν γνωρίζουν/ελέγχουν τι κάνει το παιδί τους στο Διαδίκτυο» και το 52% επέρριψε την ευθύνη στο Facebook, το οποίο κάνει «ελλιπείς ελέγχους».
ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου