Κυριακή, 22 Μαΐου 2011

Χειρισμός του άγχους των εξετάσεων για τους μαθητές

Το άγχος είναι μια λειτουργία του ανθρώπινου που μπαίνει σε λειτουργία όταν βρίσκεται μπροστά σε μια κατάσταση που δεν μπορεί να ελέγξει, του δημιουργεί ανισορροπία και...


μερικές φορές μπορεί να τον καθιστά δυσλειτουργικό στην καθημερινότητά του. Υπάρχει όμως και μία ιδανική ποσότητα άγχους που διαθέτει ο άνθρωπος, η οποία ποσότητα τον κρατά σε εγρήγορση και τον κινητοποιεί σε δύσκολες και προκλητικές φάσεις καταστάσεις της ζωής μας ώστε να καταβάλλουμε το μέγιστο των προσπαθειών για να οδηγηθούμε στην επιτυχία. Λειτουργεί δηλαδή σαν προστατευτικός μηχανισμός για τον οργανισμό μας.


Άγχος βιώνουμε σε όλη μας τη ζωή, ανάλογα τις απαιτήσεις της κάθε φορά. Για τα παιδιά και πόσο μάλλον τους εφήβους, η πρώτη φάση κατά την οποία αντιμετωπίζουν έντονο άγχος είναι στο τέλος του σχολείου, με την έλευση των Πανελληνίων εξετάσεων. Πρόκειται για μια περίοδο που είναι η μετάβαση από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή όπου οι απαιτήσεις αλλάζουν και μία από αυτές είναι η επιλογή επαγγέλματος, στην οποία υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες, τα θέλω του παιδιού, τα θέλω της οικογένειας, η κοινωνία, οι ικανότητες του ατόμου κλπ.

Μερικές συμβουλές που θα μπορούσαμε να δώσουμε στους μαθητές της Γ' Λυκείου προκειμένου να αντιμετωπίσουν όσο πιο ανώδυνα γίνεται αυτή την ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο της ζωής τους είναι οι εξής:

Να θυμούνται πως ό, τι έχουν διαβάσει, έχει γίνει κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Άγχος για εντατικές επαναλήψεις της τελευταίας στιγμής μπορεί να κάνουν χειρότερα το μαθητή, σε σημείο που να νιώθει ότι δεν θυμάται τίποτα και έτσι να απογοητεύεται.

Καλό είναι να ακολουθείται ένα πιο χαλαρό πρόγραμμα μελέτης στη διάρκεια των εξετάσεων με συχνά διαλείμματα προκειμένου να ξεκουράζεται το μυαλό και να είναι πιο εύκολη η ανάκληση της γνώσης. Καλό είναι στα διαλείμματα να μην βλέπουν τηλεόραση ή να μην ασχολούνται με τον υπολογιστή αλλά να ακούν μουσική, να βγαίνουν μια μικρή βόλτα για περπάτημα ή να ξαπλώνουν για λίγο.
Επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει το πρωινό γεύμα, αφιερώστε χρόνο στο να φάτε ένα πολύ καλό πρωινό πλούσιο σε βιταμινές και λιπαρά για να έχετε μεγαλύτερη ευεξία κατά τη διάρκεια της εξέτασης.

Προσπαθείστε να μην κόβετε ώρες από τον ύπνο σας, 8 ώρες την ημέρα είναι υπεραρκετές για να ξεκουράσετε το μυαλό σας και να νιώθετε καλά την ημέρα της εξέτασης.

Μετατρέψτε τα "πρέπει" σε "θέλω". Κάντε δηλαδή πιο θετικές σκέψεις. Θέλω να περάσω στο Πανεπιστήμιο κι όχι πρέπει να περάσω. Αν το κάνετε και μόνοι σας σαν τεστ θα δείτε ότι προτάσεις που ξεκινάνε με το πρέπει φέρνουν αρνητικές σκέψεις οι οποίες προκαλούν άγχους, ενώ σκέψεις που ξεκινούν με το θέλω φέρνουν στην επιφάνεια πιο πολλές θετικές και κατευναστικές σκέψεις.

Τέλος, για τους γονείς θα ήθελα να τονίσω πως το να υπενθυμίζετε στα παιδιά σας τις ημέρες των εξετάσεων τα αρνητικά τους στοιχεία ή τις στιγμές "τεμπελιάς" που έδειξαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς δεν κερδίζετε τίποτα παρά μόνο αυξάνετε τα επίπεδα άγχους των παιδιών αλλά και τα δικά σας. Ίσως και να είχαν ανάγκη αυτές τις στιγμές ανεμελιάς για ένα πιο σίγουρο καλό αποτέλεσμα.

Καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές και κάθε όνειρό τους να γίνει πραγματικότητα!



της Βίκυς Μιχελή, Ψυχολόγος Πανεπιστημίου Αθηνών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου