Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012

Είμαι 17 χρονών και θέλω να έχω μυστικά


Η μητέρα μου με ρωτάει για τους φίλους μου και θέλει να τα ξέρει όλα. Λέει ότι το κάνει για το καλό μου, αλλά εμένα με πιέζει.
Είμαι 17 χρονών και θέλω να έχω μυστικά. Είναι λάθος;

Η Ψυχολόγος, Νίκη Ζαρκάδα, απαντά

Όσο μεγαλώνει ένα παιδί και μπαίνει στα χρόνια της εφηβείας η ανάγκη του για αυτονομία και ανεξαρτησία είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Σε αυτή την ηλικία, η σχέση με τους γονείς σου αλλάζει, αναδιαμορφώνεται και αναπροσδιορίζεται συνεχώς.

Οι φίλοι, είναι πολύ σημαντικό κεφάλαιο στη ζωή των παιδιών καθώς μαζί τους δημιουργούν τη δική τους ομάδα και αισθάνονται ότι ανήκουν σε αυτήν. Για τους γονείς, που βλέπουν αυτή την αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού και τη διάθεσή του να αφιερώνει όλο και περισσότερο χρόνο στους φίλους συχνά δημιουργούνται ανησυχία και ερωτηματικά. Σε μικρότερη ηλικία, συνήθως οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν τόσο τους φίλους όσο και τις οικογένειές τους, με αποτέλεσμα να αισθάνονται ασφάλεια, καθώς μπορούν να επιδοκιμάζουν ή να αποδοκιμάζουν τις παρέες σου. Είναι άλλωστε λογικό να ανησυχούν γιατί πολλές φορές οι επιρροές των φίλων στη ζωή μας έχουν και δυσάρεστα αποτελέσματα.

Τώρα που σιγά σιγά ενηλικιώνεσαι, περνάς περισσότερο χρόνο έξω από το σπίτι και έτσι η ανασφάλεια και το άγχος της μητέρας σου μεγαλώνει. Οι γονείς αντιλαμβάνονται πως δεν μπορούν να έχουν πια τον έλεγχο και έτσι γίνονται περισσότερο πιεστικοί προκειμένου να μαθαίνουν τι συμβαίνει στη ζωή του. Αισθάνονται ότι «χάνουν» το παιδί τους που διεκδικεί την ανεξαρτησία του και αναζητά καταφύγιο στις παρέες των συνομηλίκων, χωρίς να τους επιτρέπει πια να παρεμβαίνουν στην προσωπική του ζωή. Αισθάνονται ότι τους αφήνει απ’έξω και αυτό είναι κάτι που τους τρομάζει και δυσκολα μπορούν να δεχτούν.

Είναι σημαντικό να δώσεις χρόνο στη μητέρα σου προκειμένου να επεξεργαστεί αυτές τις αλλάγές και να συνειδητοποιήσει ότι έχεις πλέον μεγαλώσει. Συζήτησε μαζί της την ανάγκη σου να έχεις τον προσωπικό σου χώρο και την επιθυμία σου να κρατάς πράγματα για τον εαυτό σου. Εξήγησέ της πως μπορεί να σου έχει εμπιστοσύνη και πως εάν αισθανθείς την ανάγκη να μιλήσεις για κάτι που σε απασχολεί θα το κάνεις μαζί της. Είναι θεμιτό, να καταλάβει πως δεν μπορεί πλέον να γνωρίζει με κάθε λεπτομέρεια τι συμβαίνει στη ζωή σου. Είναι χρήσιμο να θέσεις τα όριά σου με ήρεμο τρόπο και να διεκδικήσεις την αυτονομία σου, χωρίς να χαλάσεις τη σχέση με τη μητέρα σου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου