Τρίτη, 8 Νοεμβρίου 2011

Γονιμότητα: ξεγέλασε το βιολογικό σου ρολόι


Μην πιστεύεις ό,τι διαβάζεις – ολοένα και περισσότερες γυναίκες διαπιστώνουν ότι μπορούν να γίνουν μαμάδες και στα 40 (και κάτι)!


Μόλις πριν από 5 χρόνια η μέση γυναίκα αποκτούσε παιδί σε ηλικία 25 ετών. Σήμερα, οι περισσότερες γυναίκες δεν αρχίζουν καν να προσπαθούν μέχρι να φτάσουν τα 30. Όσες καθυστερούν να γίνουν μητέρες πιστεύουν πως αυτή η καθυστέρηση σημαίνει περισσότερη οικονομική δύναμη, περισσότερες πιθανότητες ευτυχίας στο γάμο και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Μάλιστα, υπάρχουν έρευνες στις οποίες υποστηρίζεται ότι οι γυναίκες που γεννούν στα 34 ζουν περισσότερο, έχουν λιγότερα προβλήματα υγείας και κάνουν παιδιά που σημειώνουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο.

Τι επηρεάζει τη γόνιμη ηλικία σου;

Υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που αποδεδειγμένα βοηθούν ή παρεμποδίζουν το ρυθμό με τον οποίο χτυπά το βιολογικό σου ρολόι.

> Η ηλικία που μπήκε η μητέρα σου στην εμμηνόπαυση

Εάν ήταν πολύ νέα ή πολύ μεγάλη όταν μπήκε στην εμμηνόπαυση, το ίδιο μπορεί να συμβεί και σ' εσένα, καθώς οι ερευνητές θεωρούν ότι υπάρχει ένας γενετικός κρίκος.

> Ένα σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα Σύμφωνα με τον καθηγητή Μπιλ Λέτζερ, επικεφαλής αναπαραγωγικής υγείας στο Πανεπιστήμιο Sheffield, αν τα χλαμύδια δε θεραπευτούν, ενδέχεται να οδηγήσουν σε φλεγμονώδη νόσο της πυέλου, που με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει σε φραγμένες ωαγωγούς, σάλπιγγες και προβλήματα σύλληψης. Το 12% των γυναικών χάνουν τη γονιμότητά τους μετά την πρώτη μόλυνση από χλαμύδια, ενώ μια δεύτερη μόλυνση αυξάνει τον κίνδυνο υπογονιμότητας κατά 40%. Η θεραπεία είναι μια απλή αγωγή αντιβιοτικών.

> Η ομαλότητα της περιόδου Εάν η περίοδός σου είναι ομαλή, τότε έχεις περισσότερες πιθανότητες να παράγεις τις σωστές ορμόνες στις σωστές ποσότητες για να μείνεις έγκυος. Εάν η περίοδός σου δεν είναι ομαλή –ή αν έχεις σταματήσει να έχεις εμμηνόρροια–, ίσως έχεις σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, που εμποδίζει την ομαλή ωορρηξία.

> Εάν είσαι υπέρβαρη ή λιποβαρής Ο Δείκτης Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) κάτω του 19 ή άνω του 25 ενδέχεται να βλάπτει τη γονιμότητα. Οι λιποβαρείς γυναίκες συχνά δεν έχουν περίοδο, ενώ οι υπέρβαρες μπορεί να αντιμετωπίζουν προβλήματα ωορρηξίας ή εμμηνόρροιας.

Μικρές αλλαγές που μπορεί να βοηθήσουν τη γονιμότητά σου.

1 Κόψε τα τρανς λιπαρά Μια έρευνα του Χάρβαρντ για τη γονιμότητα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο μεγαλύτερος παράγοντας διατροφής που επηρεάζει τη γονιμότητα είναι τα τρανς λιπαρά. Μόλις 4 γραμμάρια την ημέρα –δηλαδή μισή μερίδα τηγανιτό κοτόπουλο!– έχουν αρνητική επίδραση. Απόφυγε τις τηγανητές τροφές, το πρόχειρο φαγητό και οτιδήποτε περιέχει υδρογονωμένα (ή μερικώς υδρογονωμένα) έλαια.

2 Κόψε το κάπνισμα Μια 36χρονη μανιώδης καπνίστρια έχει ωοθήκες που συμπεριφέρονται σαν να ήταν ήδη 40. Το καλό είναι ότι όταν το κόψεις, μπορεί η βλάβη να μην αντιστρέφεται, αλλά δε συνεχίζεται.

3 Ισορρόπησε το σάκχαρό σου Μείωσε τη ζάχαρη, το λευκό αλεύρι και τις επεξεργασμένες τροφές και μη μένεις νηστική πάνω από 3 ώρες. Εάν μπορείς, ακολούθησε μια διατροφή με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

4 Ασκήσου – ήπια Η υπερβολική άσκηση κάνει το ίδιο κακό στη γονιμότητα όσο και η παντελής έλλειψή της. Το ιδανικό για να αυξήσεις τις πιθανότητες σύλληψης είναι να κάνεις μισή ώρα αερόβιας άσκησης –όπως γρήγορο περπάτημα ή κολύμπι– τρεις με πέντε φορές την εβδομάδα.

5 Κάνε σεξ Σε μελέτες έχει διαπιστωθεί ότι πρέπει να κάνεις σεξ τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα για να συλλάβεις, αν είσαι μεταξύ 35 και 39 ετών.

Τι γίνεται μ’ εκείνον;


Υπάρχει και στους άνδρες μείωση της γονιμότητας, αλλά ξεκινά αργότερα –λίγο μετά τα 40– και είναι λιγότερο έντονη. Γι αυτό: προσοχή στην υπερθέρμανση! Το σπέρμα αντιπαθεί την υπερβολική θερμότητα, γι’ αυτό όλες οι συμβουλές που ακούς για το ότι οι άνδρες πρέπει να αποφεύγουν να κρατούν το laptop στα πόδια τους, τα ζεστά μπάνια και τα στενά εσώρουχα, αληθεύουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου